Wtorek, 22 maja 2018 Imieniny Emila, Neleny, Romy

Wrogowie układu trawiennego

2017-12-04 09:34:13 (ost. akt: 2017-12-04 09:37:12)

Autor zdjęcia: pixabay.com

O tym jak ważny jest dla nas nasz układ trawienny, nie trzeba nikogo nie trzeba przekonywać. Chyba nie ma nikogo na świecie, kto nie odczuwałby jakichkolwiek dolegliwości ze strony tego właśnie układu. Jak więc o niego dbać? Przyjrzyjmy mu się dokładniej.

Co szkodzi naszemu układowi trawiennemu?

Przede wszystkim zła dieta. Zbyt dużo tłuszczów, cukru, alkoholu. To nie musi być jedzenie typu Fast food, wystarczy, że kultywujemy tradycyjną polską kuchnię: goloneczki, bigosiki na boczusiach, smażone na wolnym ogniu kotlety, zasmażki, rosołki i duże porcje ziemniaków, a do tego dużo pszennego sklepowego pieczywa a na deser ciasta, czekoladki itp.

Spożywane regularnie tłuszcze nasycone zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory, zwłaszcza raka jelita grubego.

Drugim czynnikiem wpływającym źle na nasz układ trawienny jest otyłość. Cierpi na nią coraz więcej Polaków, w tym dzieci i młodzież.

Otyłość wiąże się z takimi dolegliwościami jak refluks żołądkowo-przełykowy i zapalenie śluzówki przełyku.

Nadmierna waga podnosi również ryzyko chorób pęcherzyka żółciowego i możliwe też że również wspomnianego raka jelita grubego.

Układowi trawiennemu szkodzi też stres. Organizm w takich chwilach zamiast na trawieniu koncentruje się na pokonywaniu stresu. Nie powinniśmy zasiadać do jedzenia w stresie.

Powinniśmy natomiast odczekać aż nasz organizm się uspokoi i rozluźni.

Atmosfera spożywania posiłków jest bardzo ważna. Pośpieszne jedzenie powoduje bowiem, że niedokładnie przeżuwamy pokarm, co zmusza nasz układ trawienny do ciężkiej pracy.

Przy okazji jedząc szybko, łykamy sporo powietrza, co powoduje dodatkowo odbijanie i zbieranie się gazów w jelitach.

Nasz układ trawienny nie lubi też palenia papierosów i alkoholu. Palacze częściej więc chorują na wrzody żołądka raka przełyku.

Zbyt duża ilość alkoholu może spowodować zapalenie ścianek żołądka i rozluźnienie zwieracza dolnego przełyku, który zabezpiecza przełyk przed sokami żołądkowymi.

I ostatnia rzecz, która źle wpływa na nasz układ trawienny – brak ruchu. Zapewne niejedna z czytających to osób zdziwi się bardzo, ale to prawda.

Aktywność fizyczna przyspiesza usuwanie resztek pokarmowych z naszych jelit i jednocześnie zapobiega otyłości.

Jakie są najczęstsze dolegliwości trawienne: zgaga, nietolerancja laktozy, zespół jelita drażliwego, zaparcia, choroba wrzodowa, wirusowe zapalenie wątroby typu C oraz rak jelita grubego i odbytnicy.

Warto więc podjąć działania profilaktyczne i dostosować swój tryb życia do potrzeb naszego układu trawiennego. Na pewno się odwdzięczy dobrą kondycją.
lub
Polub nas na Facebooku:

Zespół do spraw realizacji projektu

Zespół do spraw realizacji projektu

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB