Piątek, 20 lipca 2018 Imieniny Fryderyka, Małgorzaty, Seweryny

Jak dbać o kręgosłup?

2017-12-01 16:15:02 (ost. akt: 2017-12-01 16:46:49)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Chory kręgosłup, to chory organizm. Jego zwyrodnienia mają bowiem zły wpływ na narządy wewnętrzne. Jak więc postępować, by cieszyć się zdrowym kręgosłupem jak najdłużej? Postaramy się opowiedzieć na to pytanie.

Przede wszystkim wygodny sen. Co nie znaczy, że mamy spać "w puchu". Przeciwnie - materac powinien być dość twardy, by ciało się w nim nie zapadało, ale na tyle sprężysty, abyśmy mogli wygodnie się ułożyć.

Ważna jest też poduszka pod głowę. Powinna być dobrze dopasowana do naszej szyi. Nawet więc kiedy wybieramy poduszkę "anatomiczną", to ważne jest przymierzenie jej do siebie, bo każdy z nas ma nieco inne wymiary.

Istotne są codzienne obciążenia. Musimy nabrać dobrych nawyków podczas podnoszenia ciężarów. Kiedy więc podnosimy ciężki przedmiot, nie pochylamy się, tylko przykucamy.

Rozciągajmy nasze kręgosłupy. Dobre jest napinanie i rozciąganie mięśni jeszcze przed wstaniem z łóżka. Kilka takich ćwiczeń, a później jeszcze przeciąganie się przed wejściem do łazienki.

Wspaniałe są ćwiczenia rozciągające, które ma w swoim repertuarze joga. Warto przejść się na lekcje do instruktora, który dostosuje je do naszego wieku i kondycji, a później samemu ćwiczyć w domu minimum trzy razy w tygodniu.

Bardzo istotna jest nasza postawa. Pilnuj by chodzić wyprostowanym, z wciągniętym brzuchem, wypchniętą lekko piersią, lekko podniesioną głową. Jak stoisz, zmieniaj nogi, opieraj je na zmianę o jakieś podwyższenie.

Kiedy siedzisz - a warto wiedzieć, że jest to, wbrew pozorom, najgorsza postawa dla kręgosłupa, zwróć uwagę na swoją pozycję. Usiądź całymi pośladkami, oprzyj się, wyprostuj plecy, całe stopy postaw na podłodze, a ręce na biurku, czy stole. Warto korzystać z podnóżków.

Podczas codziennych zakupów, a tym bardziej tych świątecznych, kiedy mamy w torbach niemal cały świat, warto zwrócić uwagę na równowagę, czyli rozłożyć ciężar zakupów na obie ręce. Można też użyć dobrze dopasowanego plecaka.

Bardzo ważne jest obuwie. Nie powinno być zbyt wysokie, ani zbyt płaskie. Dobrze, kiedy podeszwa jest grupa, ale elastyczna, a but dobrze dobrany do stopy.

Warto zbadać stopy, aby sprawdzić, czy nie powinniśmy pokusić się o specjalne, dopasowane wkładki do butów.

Podobno Grażyna Szapołowska powiedziała kiedyś, że na dwóch rzeczach w życiu nie powinniśmy oszczędzać — na łóżku i butach. Połowę życia spędzamy bowiem albo w jednym albo w drugim ;)

Pamiętajmy także o prawidłowej postawie podczas porządków domowych: odkurzaniu, myciu naczyń, wieszaniu zasłon i firanek. Nie nadwyrężajmy swojego kręgosłupa.

Niedługo święta, więc i zakupy i porządki, i... wyjazdy. Dbajmy o kręgosłup także w podróży. Róbmy przerwy podczas długiej jazdy.

Zatrzymajmy się na krótki spacer, czy chociaż na kilka ćwiczeń rozciągających. Jeśli dużo podróżujemy, warto zaopatrzyć się w profilowany fotel, zagłówki itp. gadżety chroniące nasz kręgosłup.

Dbajmy więc o nasze kręgosłupy, nasze "rusztowania", bo kiedy zawodzą, bardzo trudno jest funkcjonować w życiu.
Polub nas na Facebooku:

Zespół do spraw realizacji projektu

Zespół do spraw realizacji projektu

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB